IKLAN

UPDATE: Assalamualaikum, selamat singgah ke blog saya, diari pagi, blog yang baru dan segar lagi, saya amat berbesar jika anda sudi share entri saya di facebook anda, TQ dan terus support ;)

Monday, October 11, 2010

Hari Kelima : Tips Bercinta

Selamat pagi.. Hari ni hari selasa dan aku bagi tajuk tu sekadar suka-suka saja di pagi selasa ni ;)
Korang pernah bercinta tak? Kalau belum pernah atau masih baru.. korang juga boleh baca dan kalau nak gunakan tips yang aku nak beri ni pun boleh. Kalau korang dah lama couple, boleh jugak guna supaya hubungan kembali bersemangat dan fresh. Apapun tips ni hanya pendapat dan cara peribadi aku saja, terpulang pada korang cara menilainya dan mencubanya ok,jom kita mulakan!

1-  Sebelum korang bercinta atau nak melangkah hubungan yang lebih jauh, elok korang selidik latar peribadi dia dulu, fikir masak-masak sebelum membuat keputusan, maksud aku.. sebab takut korang tersalah pilih ataupun tak serasi dengan korang.. manatahu korang kena tipu suatu hari nanti, jalan mula yang terbaik fikir sebaik-baiknya kalau nak jadikan si dia kekasih korang..ye.sejarah membuktikan ramai orang yang bercerai.alasannya tak serasi..

2- Bila dah bercinta, jagalah si dia elok-elok, jangan terlalu menekan atau berprasangka terhadap dia.. korang kena perlu percaya dia. Itu kunci yang penting untuk membuka pintu kebahagian.. bila saling percaya, datanglah bencana skali pun, korang tetap bersama.. betul, percayalah cakap aku=p dan kalau si dia masih belajar, jangan tekan dia sangat.. si dia masih study + bercinta dengan korang lagi dan ini sedikit sebanyak menjejaskan pembelajaran dia.. bagi dia ruang untuk belajar ok =) cinta tak kemana walaupun study masih panjang. Cuma masa yang tentukan..

3- Bila si dia perlukan korang, korang mesti sentiasa ada untuk share problem atau apa saja yang dia ingin kongsikan. Jangan pulak time dia perlu, korang pergi main bola, main facebook, kuar dengan kawan.. pastikan korang dengan dia. Ini untuk menjaga dia, bimbang dia bersedih lalu makan hati dengan sikap korang yang pentingkan benda lain dari si dia..

4-Sms dan call penting untuk jaga hubungan, selalu sms dia tiap masa, apa yang korang wat, pergi mana, bagitahu dia.. supaya dia tak bimbang dengan korang. Ini pun salah satu cara supaya si dia merasa yakin dengan korang.. dan jangan sekali tipu si dia.walaupun si dia tak tahu. tetapi benda ni akan buat korang bersalah..kalau tak bersalah aku taktahu la.hhe =)

5-Kalau nak hubungan korang sampai bila-bila, korang kena rancang untuk berkahwin dan berjanji setia dengan si dia. Janji bukan dibuat main, tetapi janjilah dengan sepenuh hati atas kasih sayang dari hati korang.. bila korang berjanji, dia akan anggap korang memang nak kan dia.. dengan komitmen korang yang tinggi.. komitmen perlu dalam bercinta.mesti ada!

6- Akhir sekali, jangan korang memperduakan kekasih korang, dia juga manusia macam korang, ada hati dan perasaan, korang pun mesti taknak benda ni terjadi pada diri korang. siapa tak cemburu dan kecewa dan sedih, bila kekasihnya bermain kayu tiga di luar sana.. fikir-fikirkanlah..

kesimpulannya, kalau nak bercinta, bercinta sepenuh hati, jangan anggap remeh dengan cinta ni, kunci nak bahagia korang kena saling percaya, bertolak ansur, saling menyayang.. saling membahagiakan.. insyaAllah hubungan kekal sampai bila-bila. Yang penting niat korang dan usaha.. pandanglah si dia dengan hati yang suci dan jangan lah campurkan dengan niat yang tidak baik.. dan bercintalah berlandaskan agama islam.. jaga aurat dan tingkah laku supaya cinta itu suci dan murni..


p/s: sekadar pandangan peribadi aku. yang baik korang ambil lah dan yang tak elok korang abaikan =) semoga korang bertemu dengan cinta yang ikhlas seikhlasnya...  =)

No comments:

Post a Comment